“Echt zonde van mijn tijd… dat teamgedoe”

 

“Ok… ik zit dit nu een beetje aan te luisteren, maar ik word hier echt geïrriteerd van. Ik heb echt zoveel te doen en geen tijd voor dit geleuter. Ik wil gewoon aan de slag. Teamgericht werken? Wat moet ik ermee? Sorry hoor, maar ik ziet hier nu echt mijn tijd te verdoen.”

 

Na een half uur kwam het eruit. We waren bezig om met een team van een commerciële organisatie te ontdekken wat ze nodig hadden om goed samen te werken. Zijn ergernis is begrijpelijk voor iemand die voor het eerst in een team moet werken. Het kost tijd, heel veel tijd. Elkaar leren kennen, taken en rollen verdelen, leren vergaderen… een team loopt niet zomaar als een geoliede machine. We gingen terug naar de basis: wat levert werken in een team je op? Levert het je überhaupt wel wat op? Wat zijn de nadelen van in een team werken? Wat zou het je wel kunnen opleveren?

 

De meningen waren verdeeld. De mogelijke voordelen waren best helder: meer kennis delen, meer persoonlijke ontwikkeling, betere vervanging… Maar de nadelen wogen ook zwaar: tijdsverspilling, tempoverschil, minder efficiency. Het werd als snel duidelijk waarom: medewerkers twijfelden aan de samenstelling van dit team en ze zagen geen gezamenlijk doel.

                                                               

Maak duidelijk waarom je in teams werkt


Werk aan de winkel dus! Allereerst vroegen we het management duidelijker te maken waarom deze organisatie in teams wilde werken. Dit was voor de medewerkers niet duidelijk: waarom doen we dit eigenlijk? Daarnaast vroegen we hen nog eens te kijken naar de samenstelling van de teams. Wat zijn de argumenten voor deze samenstelling? Voordat we verder gingen, moest dit eerst duidelijk zijn bij de teams. Dan pas kun je aan de slag om gemotiveerd te gaan werken als een team!

 

 

Geen Commentaar

Sorry, het reactieformulier is gesloten op dit moment.